Een copywriter en een tekstschrijver schrijven beiden teksten. Ze zijn – als het goed is – goed in grammatica en goed in het vertellen van een lopend verhaal. Wat is dan het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

Copywriter of tekstschrijver – wat is het verschil?

Beide termen worden regelmatig door elkaar heen gebruikt. Vroeger was er scherper onderscheid, maar tegenwoordig is dat er bijna niet meer. Als je echt het verschil zou willen duiden, dan zou dat zijn dat copywriters vooral als doel hebben om iets (een product of dienst) te verkopen, terwijl tekstschrijvers eerder schrijven om te informeren.

Het onderscheid is wat ouderwetsch

Er zijn twee termen, dus dan zal het ook wel wat anders zijn, zou je denken. Vroeger waren copywriters meer de mensen die bij een reclamebureau werkten, en een hele scherpe slogan verzonnen. ‘Just do it’ voor Nike bijvoorbeeld. Tekstschrijvers schreven informatieve teksten, bijvoorbeeld voor kranten of tijdschriften, maar ook voor bijvoorbeeld gebruiksaanwijzingen of productomschrijvingen. Dankzij het internet is dat veranderd. Reclamebureaus bestaan nog wel, maar een goede presentatie op het wereldwijde web is minstens net zo waardevol. En het is juist daar waar het werkgebied van tekstschrijvers en copywriters door elkaar heen lopen.

goedkope seo tekstschrijver, goedkope copywriter, SEO-teksten, SEO-tekstschrijver, voordelige teksten, citroengroen
Dankzij Citroengroen rankt jouw bedrijf hoger in Google. Dat kan al vanaf 25 euro per pagina!

Copywriters of tekstschrijvers, het verschil op het web is er eigenlijk niet

Op een website, blogs of sociale media presenteert jouw bedrijf zich op een bepaalde manier. Deels om je merk op te bouwen en te presenteren, maar uiteindelijk natuurlijk ook om klanten te trekken en je omzet te verhogen. Teksten mogen en moeten zelfs wervend zijn. Maar vooral op een website moeten ze ook inhoud hebben. Je kunt niet je volledige homepage volgooien met one-liners en doorzichtige calls-to-action. Google beloont autoriteit juist, en die bouw je op door goede inhoud te bieden. Inhoud waar jouw doegroep iets aan heeft.

Citroengroen: copywriters of tekstschrijvers?

Als je mij zou vragen wat ik ‘ben’, copywriter of tekstschrijver, dan is dat dus eigenlijk een strikvraag! En als je het me zou vragen terwijl we een borrel drinken, kun je een lang antwoord verwachten. Zo’n beetje alles wat hierboven staat! Goede webteksten halen een lezer over om op de site te blijven, en door te lezen. Een goede call-to-action haalt een lezer over om iets te doen: ergens op klikken, een contactformulier invullen of contact met jouw bedrijf opnemen bijvoorbeeld. SEO-teksten zorgen dat je bedrijf hoger rankt in Google, zichtbaar is en bekender wordt. Als iemand een product of dienst zoekt die jij biedt, komen ze bij jouw website uit. Uiteindelijk komen er dus niet alleen meer bezoekers naar je site, maar ook betere bezoekers: namelijk potentiële klanten. Zo verhogen we dus jouw omzet!