Wanneer je je website de wereld in hebt geslingerd, wil je natuurlijk het liefst dat deze direct hoog in Google staat. Je weet wel, mensen zoeken op jouw product of dienst en jouw website komt als één van de eerste resultaten op de eerste pagina in Google of een andere zoekmachine. Hoe doe je dat? We geven antwoord op de ‘million dollar question’ (soms letterlijk!): hoe kom ik bovenaan in Google?

Hoe kom ik bovenaan in Google? - Twee opties

Je bent natuurlijk niet de enige die zijn best doet om hoog te ranken in Google (‘ranken’ is een ander woord voor bovenaan de pagina met zoekresultaten getoond worden). Daarom moet je er even je best voor doen om hoog in Google te komen. Kort gezegd zijn er twee mogelijkheden om dit te doen:

Beide zijn een grote paraplu term, waar heel veel onder valt, dus ik neem je mee.

hoe kom ik bovenaan in Google?, SEO teksten, goedkope SEO tekstschrijver, SEO, website, MKB, tekstschrijver, teksten voor website, eenvoudige website laten bouwen, website laten bouwen, wat is SEO
De bovenste resultaten zijn advertenties, hier met de zoekterm 'fiets kopen Amsterdam'

SEA om hoger te ranken

SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands meestal zoekmachinemarketing genoemd. De bovenste resultaten in Google zijn advertenties. Dat staat er ook bij, al is het niet direct super duidelijk. Om hier weergegeven te worden moet je betalen. Jij kunt dit met jouw website ook doen. Je doet dit via Google zelf, je maakt een advertentie met de juiste zoekwoorden (de termen waarop jouw doelgroep zoekt), en je betaalt per klik. Van tevoren kun je aangeven hoe veel geld je maximaal wilt investeren. De gesponsorde resultaten staan altijd bovenaan de Google pagina, maar er zijn mensen die liever niet op advertenties klikken. Dus het hoeft niet altijd nieuwe klanten op te leveren. Ook is de kwaliteit van jouw advertentie en de landingspagina belangrijk.

SEO gaat je echt helpen om hoger te ranken

Je hebt misschien wel eens van SEO gehoord. Al wordt deze term nogal eens verkeerd begrepen. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Er zijn verschillende manieren om SEO aan te pakken. Het doel is altijd om je website hoog te laten ranken op een vooraf bepaald relevant zoekwoord (of meerdere zoekwoorden), maar om dat organisch te doen. Dus met SEO betaal je niets aan Google. De meest bekende manieren waar mensen SEO inzetten zijn:

  • On-page SEO (voornamelijk teksten, metateksten, kopjes en afbeeldingen)
  • Technische SEO
organische zoekresultaten met SEO
Dit zijn de bovenste organische resultaten voor hetzelfde zoekwoord als daarnet, 'fiets kopen Amsterdam'

On-page SEO

Google wil dat de resultaten die ze aan zoekers geven, zo relevant mogelijk is. Iedereen moet dus snel het antwoord op zijn of haar vraag kunnen vinden. Goede inhoud wordt dan ook beloond. Duidelijke uitleg, opbouw en structuur, net als originele content worden allemaal herkend door de spiders van Google. En dankzij het slimme algoritme wordt dit beloond. Het is dus een goed uitgangspunt om te beginnen met sterke content. Uiteraard content die van toegevoegde waarde is op jouw klanten en websitebezoekers, maar ook teksten en afbeeldingen met informatie waarnaar gezocht wordt. Ook video’s tellen mee (steeds meer ook). Die goede content moet vervolgens ook goed opgebouwd zijn. Google moet immers ‘herkennen’ waar de tekst over gaat, en op welke vragen of problematiek deze antwoord geeft. Een logische opbouw helpt daarbij. Vervolgens moet die tekst voorzien worden van de juiste header tags (niet zomaar ‘wat mooi staat’), Title tags en meta tags. Ook afbeeldingen moeten van een goede naam worden voorzien en van Alt tags voorzien worden. Als laatste kun je de URL (eventueel categorieën) nog eens goed onder de loep nemen. 

Best veel dus. En nu hebben we het alleen nog maar over On-page SEO, waar overigens plugins en programma’s voor bestaan om je te helpen (maar vertrouw die niet blind!). 

Technische SEO geeft je website die duw naar een hoge ranking

Technische SEO is – je raadt het al – veel technischer. Dit is een wat ingewikkelder en uitgebreider deel van SEO, en is lastiger om zelf te doen. Wil je het uitbesteden aan een ervaren SEO’er, vraag dan van tevoren goed wat het plan van aanpak is, hoe het zit met onderhoud en hoe lang je aan een contract vastzit. Zo zijn er praktijken die als ‘black hat SEO’ worden gezien, en die bestraft kunnen worden door Google met een penalty. Deze manier van technische SEO wil Google als het ware te slim af zijn. En dat vinden ze daar in Silicon Valley dus niet grappig. Je site keldert in de rankings, en het is enorm moeilijk om dat weer te boven te komen. ‘Grey hat’ opereert op het snijvlak, en ‘White hat’ is het veiligst. Echter, White hat SEO heeft ook meestal de langste aanlooptijd voor je resultaten ziet. Technische SEO is niet goedkoop. Er komt best wat specialistische kennis bij kijken. Maar, zeker samen met on-page SEO, is dit de beste weg naar de top!

Wat is de waarde van hoog ranken?

Onderzoek wijst uit dat de hoogst rankende website in Google 32% van al het verkeer krijgt dat op de zoekresultatenpagina terecht komt. Ter verduidelijking: we hebben het over organisch verkeer, niet over gesponsorde ranking. Nummer 2 krijgt 25% van het verkeer. Een plek hoger scoren in Google zorgt voor een hogere ‘click through ratio’ (doorklikratio) van bijna 31%! Een hoge plek in Google kan je dus flink meer verkeer, en daarmee ook meer potentiële klanten opleveren.

On-page SEO en technische SEO gaan hand in hand

Ik ben zelf begonnen als tekstschrijver, en specialiseerde me in SEO teksten voor allerlei bedrijven. Dat doe ik overigens nog steeds (en als ik even ongegeneerd reclame mag maken, voor een hele leuke prijs). Maar ik merkte dat ik er met alleen teksten soms niet kwam. De teksten waren goed, origineel, inhoudelijk sterk, alle metadata was goed doordacht en goed, maar het lukte soms niet eens om op de eerste pagina te komen. Zo ben ik me – mede ook dankzij een de crisis – gaan verdiepen in technische SEO. Een deur van Narnia ging open, maar inmiddels is alles op zijn plaats gevallen. Voor zover dat kan, want SEO verandert net zo snel als het internet zelf, en Google geeft ons helaas geen kijkje onder de motorkap. Daarom is het geen slecht idee om SEO uit te besteden. Ik – en met mij vele andere goede SEO’ers – zitten er bovenop, analyseren voortdurend resultaten en onderhouden een netwerk met anderen om te zien wat er verandert bij Google search, en hoe wij onze websites daaraan aan moeten passen. Een specialisme dus, waar jij naast jouw eigen werk misschien helemaal geen tijd voor hebt. Terwijl online vindbaar zijn zó belangrijk is (en alleen maar belangrijker wordt). 

Citroengroen, SEO teksten, goedkope SEO tekstschrijver, SEO, website, MKB, tekstschrijver, teksten voor website, eenvoudige website laten bouwen, website laten bouwen

Hoe kom ik bovenaan in Google? - Meteen je website goed bouwen

Veel startende ondernemers hebben weinig budget voor een website. Toch zien ze het belang er wel van in. Ze gaan zelf aan de slag, of een buurjongen of neefje bouwt wat. Tenzij je iets heel specialistisch doet en bijna geen concurrentie hebt, lukt het hiermee waarschijnlijk niet om in Google gevonden te worden. Daar moet je site voor geoptimaliseerd worden. Bij een heel slecht ingerichte site kan dit lastig zijn. Ik raad je daarom echt aan om meteen een website te (laten) bouwen die ingericht is op SEO. Ik kan dat sinds kort voor je doen, en een eenvoudige site hoeft niet veel te kosten. 

Het grote voordeel? Wanneer je straks wel meer budget hebt, kun je deze site verder uitbreiden, mooier maken en eventueel anders ontwerpen. Maar je bent dan al begonnen met ranken (en die plek in Google behoud je gewoon, ook wanneer je website een nieuw sausje krijgt). 

Bovenaan komen in Google is echt niet zo makkelijk. Je bent ook een beetje afhankelijk van je concurrentie, ofwel je ‘niche’. Bovendien duurt het weken, vaak zelfs maanden voor je echt begint te klimmen. Maar, met een goede SEO’er, lukt het jou ook. Dus begin gewoon!